Ch.S. Binder

„W DREZDEŃSKIM KRĘGU MIAŁ TAKĄ POZYCJĘ,
JAKĄ CARL PHILIPP EMANUEL BACH W BERLINIE”

to słowa Richarda Engländera na temat drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty
CHRISTLIEBA SIEGMUNDA BINDERA(1723-1789)

 

Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem

Pierwsza polska publikacja książkowa mojego autorstwa na temat Christlieba Siegmunda Bindera: "Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem" (Musica Iagellonica, 2017 r.)

Szukając do pracy doktorskiej druków unikatowych w Bibliotece Narodowej w Warszawie zetknęłam się po raz pierwszy z jego nazwiskiem. O życiu i działalności artystycznej tego zapomnianego twórcy wiadomości jest bardzo niewiele. Również wśród współczesnych wykonawców muzyki dawnej Binder prawie w ogóle nie jest znany. Fakt ten zrodził we mnie potrzebę bliższego poznania tego kompozytora i przywrócenia do życia jego dzieł.


Christlieb Siegmund Binder całe życie spędził na drezdeńskim dworze, pracując jako aktywny muzyk, na początku grał na pantaleonie, a następnie na organach i klawesynie w dworskiej kapeli. Był artystą dynamicznym, łączącym w swej twórczości wiele kierunków i stylów. Sięgał do korzeni barokowych, łącząc je ze stylami przejściowymi: Galant, rokoko, Empfindsamkeit, Sturm und Drang, aby finalnie dojść do form klasycznych, dzięki czemu jego dzieła wyróżniają się oryginalnością i niezwykłym bogactwem środków wyrazu. Już przez ówczesnych teoretyków muzyki Binder uważany był za kompozytora tworzącego z pasją, pełnego wyrazu i namiętności.Obecnie uznawany jest za jednego z ważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII wieku i w konsekwencji doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego.

Artykuły mojego autorstwa dotyczące Ch. S. Bindera:

XVIII-wieczne Drezno – europejski ośrodek kultury, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310, https://meakultura.pl/artykul/xviii-wieczne-drezno-europejski-osrodek-kultury/

Rys biograficzny Christlieba Siegmunda Bindera – drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310,  https://meakultura.pl/artykul/rys-biograficzny-christlieba-siegmunda-bindera-drezdenskiego-kompozytora-i-instrumentalisty/

Christlieb Siegmund Binder – jeden z ważniejszych prekursorów stylu klasycznego, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310, https://meakultura.pl/artykul/christlieb-siegmund-binder-jeden-z-wazniejszych-prekursorow-stylu-klasycznego/


Zapraszam bardzo serdecznie do posłuchania dzieł Ch.S. Bindera, które nagrałam po raz pierwszy w historii fonografii. Są to Sonaty Klawesynowe op. 1 (wyd. 2014) oraz utwory kameralne (wyd. 2020). Chętnie przyjadę również do Państwa z koncertem, aby na żywo wykonać jego dzieła.

 

● Paulina Tkaczyk-Cichoń - demo

 

"Polonez i muzyka dworu saskiego" - rozmowa z Pauliną Tkaczyk-Cichoń w ramach audycji Mateusza Borkowskiego "Mistrzowie i uczniowie", Radio Kraków, 13.06.2024

"Wieczór nowości muzycznych" wywiad z Pauliną Tkaczyk-Cichoń w ramach audycji Jadwigi Polus "Oddaję głos - zaprasza Jadwiga Polus i jej goście", Radio RMF Classic, 04.10.2023

 

"Klawesyn i pantaleon, czyli zapomniana muzyka dworu drezdeńskiego" - wywiad z Pauliną Tkaczyk w ramach audycji Mateusz Borkowskiego "Mistrzowie i uczniowie", Radio Kraków, 27.02.2021

 

Ch.S. Binder - Sonata nr 5 e-moll - cz. II Adagio sostenuto
       (Bogumiła Gizbert-Studnicka - klawesyn, Paulina Tkaczyk-Cichoń - flet traverso)

 

Ch.S. Binder - Divertimento G-dur
       Paulina Tkaczyk-Cichoń - klawesyn,Karolina Jesionek - flet traverso)

 

Paulina Tkaczyk - zapowiedź płyty - 1

 

Paulina Tkaczyk - zapowiedź płyty - 2

 

Paulina Tkaczyk - zapowiedź płyty - 3